Hengitys synnytyksessä

Hengitys synnytyksessä

Keho ja mieli ovat vahvassa yhteydessä toisiinsa. Jännittyneenä hengitys muuttuu pinnallisemmaksi ja tiheämmäksi. Rentoutuneena hengitys taas on rauhallista ja syvää. Niin synnyttäjä kuin tukihenkilökin hyötyvät hyvästä hengityksestä.

Kun hengitämme rauhallisesti, se toimii viestinä kehollemme “kaikki on hyvin”. Rauhoittamalla tietoisesti hengitystä, saamme muunkin kehon rauhoittumaan.

Rauhallinen hengitys sopii käytettäväksi supistusten, eli synnytysaaltojen välissä. Rauhallisessa hengityksessä hengität puolet pidempään ulos kuin sisään.

Voit harjoitella hengitystä esimerkiksi näin:

  • Sulje silmäsi ja ota hyvä ja rento asento.
  • Hengitä nenän kautta hitaasti sisään laskien samalla neljään.
  • Hengitä nenän kautta hitaasti ulos laskien samalla kahdeksaan.
  • Hengitä pelkästään nenän kautta pitäen suu koko ajan suljettuna.
  • Anna hengityksesi laajeta kohta kohdalta koko vartalosi alueelle.
  • Rentoudu jokaisella uloshengityksellä yhä syvemmin. Tee harjoitusta niin pitkään, kuin se tuntuu hyvältä.

Aaltohengitys sopii käytettäväksi synnytyksen avautumisvaiheessa supistusten aikana. Kun kohtulihas supistuu voimakkaasti, on hyvä kohdentaa hengitys vatsan ja lantionpohjan alueelle. Aaltohengityksellä pyritään rentouttamaan synnytyslihaksia ja auttamaan kohdunsuuta avautumaan. Hengittämällä voimakkaasti myös vauva saa hapekasta verta ja voi hyvin.

Voit harjoitella aaltohengitystä esimerkiksi näin:

  • Ota hyvä ja rento asento. Hengitä hitaasti ja rauhallisesti. Kun hengität sisään, kuvittele tekeväsi tilaa vauvalle. Tee tilaa joka suuntaan- molemmille sivuille, eteen, taakse ja alaspäin.
  • Kun hengität, täytä kehoasi hengitykselläsi alhaalta ylöspäin. Hengitä ensin ilmaa alavatsalle ja lantionpohjaan, siirrä ilmaa ylemmäs vatsaan, kohti keuhkojen alaosaa kunnes keuhkot ovat kokonaan täynnä. Uloshengittäessä anna ilman virrata käänteisessä järjestyksessä ulospäin.

J-hengitystä käytetään vauvan syntyessä. Hengitä ulospäin kuvitellen, että työnnät mäntää alaspäin. Hengityksen suunta on J: muotoinen- alas, eteen ja ulos. Hengitä J-hengitystä ainoastaan supistuksen aikana, kehoa ja vauvan ohjausta myötäillen.

You may also like...